Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oszukana „na zdalny pulpit” straciła 20 tysięcy złotych

Data publikacji 11.05.2021

Gostyńscy policjanci ostrzegają przed oszustami działającymi metodą "na zdalny pulpit”. Mieszkanka powiatu gostyńskiego została zmanipulowana przez przestępców i w ten sposób straciła 20 000 złotych. W dobie, gdy internet staje się nieodzowną częścią naszego życia oszuści umiejętnie to wykorzystują, wymyślają i modyfikują swoje przestępcze strategie, aby w bardzo łatwy sposób przejąć nasze oszczędności, a nawet zarządzać nimi w banku.

 

08 maja br. do Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu zgłosiła się mieszkanka naszego powiatu, która oświadczyła, że oszuści wykorzystując jej dane, wykonali z jej konta kilka wypłat gotówki na łączną kwotę 20 000 złotych. Do kobiety zadzwonił rzekomy pracownik banku mówiąc, że na jej koncie została odnotowana nielegalna próba podjęcia pieniędzy. Następnie rozmowa została przekierowana do mężczyzny, który podał się za pracownika obsługi technicznej banku. Rzekomy pracownik polecił pokrzywdzonej zainstalowanie aplikacji Any Desk, a następnie dokonanie przelewu pieniędzy na drugie konto bankowe. Gdy już to zrobiła, rozmówca poinformował ją, że pieniądze trafią na konto „zabezpieczające” i w tym celu musi potwierdzać w aplikacji mobilnej realizację transakcji metodą BLIK. Kobieta będąc przekona, że w ten sposób jej pieniądze są zabezpieczane przed kradzieżą potwierdziła 10 transakcji na łączną kwotę 20.000 złotych. Oszuści nakazali pokrzywdzonej odinstalowanie aplikacji mobilnej banku i jej ponowne zainstalowanie dopiero gdy ponownie zadzwoni pracownik banku. Ponieważ nikt się z nią nie skontaktował kobieta sama zadzwoniła na infolinię banku gdzie uzyskała informację, że została oszukana.

Ostrzegamy – oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecić jej by zalogowała się do swojego konta w banku.

W trakcie rozmów z konsultantami uważajmy na to co podajemy do ewentualnej weryfikacji naszej osoby. Nie instalujmy również żadnych aplikacji i oprogramowań.

Co robić ?

  • pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych;

  • jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania;

  • jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.


 

Foto: anydesk.com

 

Powrót na górę strony