Aktualności

NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ

Data publikacji 08.04.2024

Dzięki akcjom profilaktycznym coraz więcej osób wie o oszustach działających metodą na wnuczka, policjanta, czy pracownika banku. Mimo tego przestępcy wciąż próbują wyłudzać pieniądze tymi sposobami. Niestety czasem skutecznie. Dlatego przypominamy, jak nie dać się oszukać.

Metoda działania oszustów za każdym razem jest bardzo podobna. Najczęściej wyszukują osobę, jej adres i numer telefonu w starej książce telefonicznej, po czym nawiązują kontakt. Oszuści zawsze zaczynają od rozmowy telefonicznej, w której podają się za policjanta, pracownika banku, prokuratora, czy funkcjonariusza CBŚP. Dodatkowo wywierają na ofiarach również presję czasu, celowo nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców albo, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp, albo, że ich wnuczek, czy wnuczka, córka, syn uległ poważnemu wypadkowi i potrzebne są szybko pieniądze. Niestety zdarza się, że te niespodziewane telefony od osób podających się za wnuków, policjantów, pracowników instytucji państwowych, siostrzeńców czy kuzynów kończą się utratą oszczędności życia.

Dlatego, jeśli zadzwoni telefon i w słuchawce usłyszymy osobę, która podaje się za policjanta, zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem.

  • Pamiętajmy, że jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną.
  • Pamiętajmy, aby weryfikując tożsamość osoby, która do nas dzwoni połączyć się z numerem alarmowym po uprzednim rozłączeniu rozmowy z oszustem!
  • Pamiętajmy, że policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji i Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu!
  • Pamiętajmy, żeby nie dać się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, przekazanie ich nieznanej nam osobie, czy wyrzuceniu przez okno.
  • Pamiętajmy, żeby nie udostępniać kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.

Nie dajmy się oszukać! Omawiajmy nietypowe sytuacje, które nas spotykają z innymi członkami rodziny, a wszelkie podejrzane prośby o przekazanie lub pożyczenie pieniędzy zgłaszajmy na Policję.

Rozmawiajmy z seniorami z naszego otoczenia, być może uchronimy ich przed podobną sytuacją w przyszłości. Warto wyczulić ich na telefony od obcych osób, na numery stacjonarne. Można także rozważyć zmianę numeru telefonu seniora lub wymianę aparatu stacjonarnego na komórkowy.

Powrót na górę strony